Een inwerkprogramma, nieuwe wet- en regelgeving, een handeling opfrissen – er zijn allerlei redenen om e-learning in te zetten voor medewerkers. Hoe kun je zelf een e-learning maken? Daniëlle Veldhuis, onderwijskundig projectleider en e-learningspecialist, legt het uit.
Veldhuis ontwikkelt e-learnings bij Knowledge Monk en klassikale trainingen voor Threewise zorgacademie. Ze weet dus als geen ander hoe je een goede e-learning kunt maken. “We bieden lesstof altijd zo simpel, creatief en praktisch mogelijk aan”, aldus Veldhuis. “Want leren moet leuk zijn. Een e-learning is de ideale manier om lesstof interactief aan te bieden die ook aansluit op diverse leerstijlen.”
Een e-learning is een online leermodule over een bepaald onderwerp met als doel nieuwe informatie opdoen, ‘oude’ informatie ophalen of voorbereiden op een toets. Een e-learning kan op zichzelf staan, maar ook een aanvulling zijn op andere vormen van onderwijs, bijvoorbeeld studieboeken of klassikale lessen. Microlearning is een vorm van e-learning. Dit is een korte module waarbij de student binnen vijftien minuten lesstof doorloopt.
“Er zijn veel e-learnings op de markt die je eigenlijk geen e-learning kunt noemen”, vertelt Veldhuis. “Denk aan pagina’s van een bestaand boek die online zijn gezet, of een e-learning waarbij studenten alleen lesstof kunnen lezen zonder enige interactiviteit.” Dit is een gemiste kans, vindt ze. “De toegevoegde waarde van een e-learning is juist interactiviteit, verschillende leervormen, toegankelijkheid en flexibiliteit.”
Een goede e-learning is dus interactief, toegankelijk en flexibel én sluit bij diverse leerstijlen aan. Hoe maak je zo’n e-learning? Veldhuis: “Duidelijke leerdoelen en heldere informatie zijn echte must haves. In een team bedenken wij het onderwerp. Daarna lees ik me in, doe ik onderzoek en betrek ik externe experts. Op basis van deze informatie formuleer ik leerdoelen voor de student. De leerdoelen fungeren als geraamte voor de e-learning.”
>>> Online cursus: leren om te groeien in je vak
De leerdoelen bepalen welke informatie wel en niet in de e-learning komt en in welke vormen de informatie wordt aangeboden. “Daarna ga ik de content schrijven”, gaat Veldhuis verder. “Door de content leuk, afwisselend, creatief en praktisch te maken, is voor iedereen het leerdoel te halen. Zelfs de meest taaie onderwerpen worden interessant gemaakt, zoals moeilijke bedrijfsdocumenten in een interactieve animatie.”
Video, magazine, infographic, podcast, games en animaties zijn voorbeelden van leervormen waarmee een e-learning afwisselend wordt. “Probeer de leerstof in diverse vormen aan te bieden, zodat studenten kunnen kiezen hoe zij willen leren. Zo nemen zij beter informatie op. Wij bieden de lesstof altijd op diverse manieren aan. In de e-learning kiezen deelnemers vervolgens zelf: ga ik een magazine lezen, video’s kijken of een interactieve animatie volgen? Wie denkt de lesstof al te kennen, kan direct een oefentoets maken.”
Vlot taalgebruik is het belangrijkste criterium voor een inspirerende ervaring, vindt Veldhuis. “Informatie moet zo concreet en duidelijk mogelijk zijn. Een e-learning met als doel een examen halen, moet dus geen overbodige informatie geven, maar juist alleen datgene wat je nodig hebt voor je examen. Daarna is visuele aantrekkelijkheid belangrijk. Dit triggert de aandacht.”
“Wie alleen medewerkers een stukje informatie wil laten lezen, hoeft geen e-learning te laten maken”, adviseert Veldhuis. “Maar wil je een complexer onderwerp behandelen, dat tegelijkertijd goed overkomt, raad ik aan een professioneel bedrijf in te huren. Er komt veel bij kijken. Er is kennis van verschillende leerstijlen, onderwijskundige processen en ervaring met tekst, visualisatie en e-learningtechniek nodig. Het bespaart je een hoop tijd en frustraties door dit uit te besteden en dan weet je in elk geval zeker dat het eindproduct van goede kwaliteit is.”
Een online cursus hoeft niet per se heel uitgebreid te zijn. Zo zijn er ook microlearnings te maken: korte leermodules waarin een medewerker snel eerder opgedane kennis kan ophalen. Microlearning is een aanvulling op e-learning, maar dan informeler en korter.
Wil je e-learning maken of laten maken voor jouw organisatie? We bespreken graag de mogelijkheden!
Lees ook:
Dagboek van een e-learning ontwikkelaar
E-learning: de beste cursussen en trainingen voor professionals