Knowledge Monk tilt met een nieuwe online cursus de veiligheid in zorgorganisaties naar een hoger niveau. Door een op maat gemaakte e-learning voor Jeeves, een dienstverlener voor onder meer ziekenhuizen, kunnen medewerkers voortaan beter omgaan met de toenemende agressie door patiënten en bezoekers.
Met de ontwikkeling van de e-learningmodule springt Knowledge Monk in op een actueel thema. Uit onderzoek van beroepsorganisatie NU’91 blijkt namelijk dat 92% van alle zorgmedewerkers in 2022 met agressie te maken had. De verwachting is dat dit de komende jaren zelfs nog toeneemt. De online cursus moet ervoor zorgen dat gastvrijheidsmedewerkers van Jeeves zich zelfverzekerd voelen wanneer ze in intimiderende situaties terechtkomen.
“We gaan goed met Jeeves en haar medewerkers in gesprek om de leerbehoeften te achterhalen”, aldus Roland de Groot, directeur van Knowledge Monk. “Het helpt dat we al online cursussen hebben ontwikkeld over onder meer gastvrijheid in de zorg, communicatie en feedback geven”, aldus Roland de Groot, directeur van Knowledge Monk.
Daarnaast benadrukt De Groot dat omgaan met agressie in de zorg belangrijk is, maar dat het nog beter is om agressie te voorkomen. “Met non-verbale communicatie en door de juiste vragen te stellen en de juiste dingen te zeggen, kun je escalatie vaak voorkomen en agressie downsizen”, legt hij uit. “Het scheelt enorm als iemand zich gehoord en geholpen voelt. Door te begrijpen waarom iemand bepaald gedrag vertoont, bijvoorbeeld vanwege slecht nieuws in het ziekenhuis, kun je de angel er uit halen. Daarbij helpt het vaak om te benoemen wat je ziet. Er zijn handvatten om agressief gedrag niet te laten escaleren. Die gaan we verwerken in de e-learning over omgaan met agressie.”
‘Omgaan met agressie’ wordt de eerste e-learning die Knowledge Monk ontwikkelt in opdracht van Jeeves. Het plan is om vervolgens ook online cursussen voor Jeeves te ontwikkelen rond andere thema’s, zoals rookvrije ziekenhuizen en hospitality.