Als oprichter van Keukentijgers houdt Wenda Linthorst zich bezig met eten en de kwaliteit van eetmomenten in de zorg. Keukentijgers helpt zorgprofessionals door het hele land om de bereiding en presentatie van eten en drinken én de bijkomende sfeer naar een hoger niveau te tillen. Soms op locatie, soms ook online. Sinds kort hebben Keukentijgers en Knowledge Monk de handen ineengeslagen, waarbij Keukentijgers twee keer per week een blogpost in de MyMonk-omgeving van een zorgorganisatie plaatst.
Door haar achtergrond aan de Hoge Hotelschool was Wenda altijd al graag bezig met gastvrijheid. Nadat zij gedurende een periode van zeven jaar een onderzoeksbureau runde in onder meer de zorg, besloot ze dat ze alleen nog in deze sector aan de slag wilde. Intussen had ze veel kennis opgedaan over eten en de presentatie ervan. In samenwerking met compagnon Yvette Magrijn, een kok die ook graag in de zorg wilde bijdragen, en compagnon Roel Venninckx, een kei in organisatieontwikkeling en het ontwikkelen van trainingen, werd Keukentijgers geboren.
Wat spreekt jou aan in de zorg?
“Ik krijg enorme voldoening van het verschil dat je in de zorg kunt maken. Op veel afdelingen in de zorg wordt me verteld dat twintig procent van de bewoners ondervoed is. Vanuit mijn achtergrond als onderzoeker vind ik het dan interessant om te kijken hoe we dat percentage omlaag kunnen krijgen. Hoe maken we de presentatie van het eten aantrekkelijker? Kan de sfeer in de ruimte anders? Mensen die bij een zorgorganisatie wonen, hebben geen vrije keuze. Ze zijn overgeleverd aan wat ze te eten krijgen. Verschillende onderzoeken tonen aan dat deze mensen vaak niet tevreden zijn met wat ze gedurende de dag voorgeschoteld krijgen. Hierin wil ik graag het verschil maken.”
Wat is het belang van goed en lekker eten in de zorg?
“Mensen krijgen ongeveer één keer per week bezoek: het hoogtepunt van de dag. Op de andere zes dagen is eten en drinken het hoogtepunt van de dag. Het is daarom van groot belang om een goede maaltijd neer te zetten, of dat nu de hoofdmaaltijd is of een ander eetmoment op de dag. In veel verpleeghuizen wonen mensen die daar hun laatste jaar doormaken. Ik ben van mening dat je in dat jaar een waardig, gezellig en gastvrij huis moet hebben waar je de zorg krijgt die je op dat moment nodig hebt. Dat is toch essentieel?”
In hoeverre zijn zorgmedewerkers in staat goed eten en drinken op tafel te zetten?
“Simpel: niet. En dat ligt niet aan de medewerkers, maar aan het systeem. Iemand zonder ervaring voor tien bewoners laten koken, waarbij iedere bewoner een andere allergie of slikprobleem heeft, is natuurlijk vragen om problemen. Die medewerker gaat met veel te weinig handvatten aan de slag.
Bij grootschalige woonvormen is er over het algemeen een keuken of kok bij betrokken. Die kok weet veel meer van bijvoorbeeld voedingswaarden, omdat diegene daarvoor is opgeleid. Bij kleinschalig wonen hangt het af van wie er bestelt en van wat er op dat moment in de koelkast ligt. Kleinschalig wonen heeft veel voordelen, maar om dat er uit te halen, moeten we wel inzien dat we op de groep ondersteuning moeten geven.”
Waar zie jij kansen om de maaltijden in kleinere woonvormen te verbeteren?
“Bij kleinere woonvormen is er meestal een keuken op de groep. Het mooie daarvan is dat je al ruim voor etenstijd allerlei heerlijke geuren ruikt. Mensen krijgen trek en ze beginnen erover te praten. Ook helpen bewoners in kleine woonvormen mee met koken – hoe klein die bijdrage ook kan zijn – waardoor het ook hún gerecht wordt. Het meehelpen en toeleven naar de maaltijd vind ik daarom erg krachtig aan kleinschalige woonvormen.
Wat er in mijn ogen beter kan, is het creëren van een warme sfeer tijdens de maaltijd. Vaak is het van ‘mooi, iedereen zit, dan kan ik alvast schoonmaken’. Maar de bewoners kijken de hele dag naar die maaltijd uit, dít is het moment! Ga er als medewerker dan bij zitten, maak een grapje en eet gezellig mee.”
Hoe inspireren jullie zorgmedewerkers om maaltijden te verbeteren?
“Wij doen dat via Knowledge Monk met trainingen van vijf minuten. Hierin krijgen medewerkers praktische tips in hapklare brokken. Uiteindelijk ben ik al blij als ik na één maand heb gerealiseerd dat er één keer per week bijvoorbeeld een dadelballetje bij het tien-uurtje wordt gegeten. Het gaat met hele kleine stapjes, want eetpatronen aanpassen is nu eenmaal lastig.
We proberen de verbeteringen op allerlei manieren door te voeren. Zo stimuleren we zorgmedewerkers om op verschillende locaties bij collega’s te kijken: hoe pakken zij het aan, in hetzelfde aantal uren met een soortgelijke groep mensen? Daarnaast bieden we informatie aan via posters, video’s op YouTube, een quiz met een aantal vragen én onze blogposts waar ook recepten in staan. We merken dat deze mix goed werkt: de één leert meer door naar een filmpje te kijken, terwijl de ander liever een quiz doet.”
Hoe is samenwerking met Knowledge Monk tot stand gekomen?
“Ik ken de eigenaren van Knowledge Monk via de Hotelschool. Afgelopen januari kwamen we elkaar tegen bij een event over hotello’s in de zorg. We hadden het erover hoe tof het zou zijn om onze krachten te bundelen. Niet lang daarna konden we met Keukentijgers via Knowledge Monk een nieuwe opdrachtgever aan ons portfolio toevoegen. Ook plaatsen we nu twee keer per week blogposts op onze tijdlijn in hun systeem, waarin we content delen die aansluit op wat er op dat moment speelt.”
Hoe kijk je naar MyMonk als online leerplatform?
“MyMonk is een heel mooi, praktisch platform dat informatie verschaft door het in kleine stukjes op te delen. Zorgmedewerkers zijn praktijkgericht, die wil je niet door grote handboeken heen laten worstelen. Bovendien is daar de tijd tegenwoordig niet meer naar. MyMonk is daarom de perfecte oplossing. Heb je nú een bewoner met een pinda-allergie, dan volg je gericht een e-learning over dat onderwerp, zonder dat je je meteen in allerlei andere onderwerpen hoeft te verdiepen. Ik ben fan!”